wtorek, 30 grudnia 2014

Elżbieta Wardęszkiewicz "Klucz" - przedpremierowo!




Autor: Elżbieta Wardęszkiewicz
Wydawnictwo: Novae Res
Data wydania: styczeń 2015
Liczba stron: 426











Elżbieta Wardęszkiewicz ukończyła liceum w Lublinie a po studiach medycznych rozpoczęła pracę w zawodzie. Uwielbia grę na fortepianie a zwłaszcza możliwość interpretacji dzieł wielkich mistrzów: Bacha, Chopina, Schumann'a czy Beethoven'a. Wspiera twórczość literacką swojego męża organizując i inspirując recitale i wieczory autorskie. Natomiast fakt, iż lubi podróżować, podobnie jak wykształcenie, jest znacząco widoczny w powieści.
"Klucz" jest jej debiutem. Czy udanym i godnym polecenia? Postaram się ująć plusy i minusy w swojej recenzji.

Melania Molska jest córką człowieka, który przeżył traumę obozu koncentracyjnego. Ojciec wykorzystując to, że żona Jolanta tłumaczy właśnie tym piekłem jego zachowanie, znęcał się nad nimi obiema. Mela od najmłodszych lat była bita, poniżana, poniewierana wręcz i zaganiana do pracy w domu. Za wiele rzeczy była karana, nieważne czy słusznie czy też nie. Dla ojca zawsze najważniejsze było jego zdanie i należało się z nim zgadzać oraz schodzić mu z drogi. Niezależnie od okoliczności uważał, że córka jest nieznośna, niegrzeczna i krnąbrna a jedynie kary mogą wpłynąć na poprawę jej zachowania. Jednak Mela nie chciała poddać się woli i rozporządzeniom ojca, wolała najpierw dobrze się bawić, by potem otrzymać nieuniknione kary. Czy tak trudne doświadczenia życiowe mogły zniszczyć przyszłość Melanii? Osiągnęła w życiu coś ważnego zasługując tym samym na pochwałę ojca?

[Uwaga akapit-spojler] Melania nie miała łatwego życia. Musiała poradzić sobie z ojcem-despotą, z matką, która poddawała się woli ojca i nie potrafiła obronić własnej pociechy. Ale czy w tamtych czasach miała inne wyjście?
Dziewczynka miała słabą psychikę, co znacząco wpłynęło na jej życie. Pierwszą ciążę usunęła, potem urodziła Jolę, by za trzecim razem poznać inny możliwy scenariusz - utratę synka. Mimo wczesnego macierzyństwa ukończyła medycynę, dostała dobrą pracę, podjęła się nawet robienia doktoratu. Jeśli jednak chodzi o mężczyzn to niestety, trafiła "z deszczu pod rynnę", bowiem po trudnym charakterze ojca trafił jej się kolejny - tym razem męża Waldemara. Co Mela uczyni w tej kwestii? Czy będzie znów przechodziła przez piekło? Kobieta próbuje ucieczki na studia do Krakowa, wypraw zagranicznych, jednak zawsze - jak magnes - przyciąga kłopoty. Ale tego nie da się opowiedzieć! To trzeba przeczytać! [Koniec akapitu-spojlera]

Elżbieta Wardęszkiewicz podjęła się naprawdę trudnego zadania pisząc tak zróżnicowaną powieść, a do tego sporo ryzykowała, bo przecież to jej pierwsza książka. A często ona decyduje o postrzeganiu twórcy. Jednak widać, że autorka ma dar i włożyła w książkę całe serce. Każdą stworzoną przez siebie postać scharakteryzowała z zegarmistrzowską precyzją, by obraz bohatera był dla czytelnika jasny i konkretny. W powieści zostało podjętych wiele problemów społecznych i politycznych. Poznajemy przemoc w rodzinie, kłopoty bohaterki z wychowaniem córki, liczne problemy zdrowotne, a także warunki życia w kraju przed ogłoszeniem stanu wojennego, w jego trakcie i po nim. Jak Polacy radzili sobie na przestrzeni lat z zakupami, kartkami na żywność, talonami na samochody? Autorka stworzyła bohaterkę szczególną, która od dzieciństwa miała "pod górkę" a z biegiem czasu starała się ułożyć sobie życie. Jednak to jedna z bardziej pechowych bohaterek o jakich miałam okazję czytać. Wciąż wpadała w nowe kłopoty, jak nie zdrowotne to damsko-męskie, jak nie mieszkaniowe to podkładano jej "świnię" w pracy. Czy i z jakim skutkiem dawała sobie z nimi radę?

Genialny debiut! Muszę przyznać się do czegoś - kiedy otrzymałam listę propozycji książek do recenzji od wydawnictwa, to właśnie "Klucz" skusił mnie najbardziej. I mimo skąpego opisu i okładki zdecydowałam się ją przeczytać. Jednak gdy otrzymałam powieść, zobaczyłam jak jest obszerna, miałam chwilę zwątpienia. Bałam się co znajdę w środku, bo przecież opisanie historii bitego i pognębionego dziecka może zająć dwieście stron, ale co będzie później... Na szczęście moja intuicja co do wyboru lektury mnie nie zawiodła! To książka, którą czytałam w każdej wolnej chwili, którą wręcz pochłaniałam nie mogąc doczekać się ciągu dalszego. Jeśli macie ochotę na ciekawą lekturę, w której znajdziecie trochę ludzkiej tragedii, próbę dojścia do czegoś w życiu po trudnym dzieciństwie, świetne studium osobowości ludzkich czy wreszcie nieco zagranicznego piękna w postaci licznych podróży.

Oprócz licznych zachwytów, na które zresztą powieść zasługuje, muszę też wyrazić swoje niezadowolenie w trzech kwestiach. Pierwsza to nierealność otoczenia rodziny Molskich czy nauczycieli w szkole, którzy nie zwracali uwagi na obrażenia Meli. Fakt, były to inne czasy (współczesne podejście jest już dość wyczulone na krzywdę dzieci), ale mimo to znieczulica bardzo mnie denerwowała. Podobnie w kwestii macierzyństwa Melanii, która zamiast porządnie zająć się dzieckiem, chętnie oddawała córkę pod opiekę innym lub wysyłała na kolonie a sama wybierała się na zagraniczne wycieczki, czasem dość długie. Czy tak powinna postępować matka? Zaś trzeci minus jaki postawiłabym lekturze to wątki czy sceny, które czasem pozostawały bez zakończenia. Niektóre miały później ciąg dalszy, co w następstwie zdarzeń pozwalało przypuszczać co wydarzyło się kilkanaście stron wcześniej, jednak czasem miałam wrażenie, że o czymś zapomniano. Mimo tych uwag, powieść zasługuje na świetną ocenę.

Autorka zakończyła powieść w sposób otwarty, czyli sugerujący, że powstanie ciąg dalszy. Ogromnie by mnie to ucieszyło, ponieważ wciągnęłam się w poznawanie kolejnych losów Melanii, jej córki, rodziców i mężczyzn pojawiających się w jej życiu. Zatem i dla Was i dla siebie mam dobrą wiadomość: w "Kluczu" widnieje informacja, iż drugi tom opowiadający historię Meli będzie nosił tytuł "bez czci i bez wiary". Już nie mogę się doczekać a Wam gorąco polecam niniejszą powieść.




Książka została przeczytana w ramach wyzwań: Czytam opasłe tomiska, 52 książki


Za możliwość przeczytania i zrecenzowania książki
dziękuję bardzo Pani Dorocie 
z Wydawnictwa Novae Res


18 komentarzy:

  1. Cieszę się, że tak dobrze oceniasz tę książkę, bo czeka już na półce na swoją kolej:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę świetny polski debiut! :) Miłej lektury!

      Usuń
  2. Mam nadzieję, że uda mi się ją przeczytać. Co do Twoich zastrzeżeń, to powiem Ci, że kiedyś nikt się nie wtrącał w życie rodzinne innych, nawet, kiedy wyraźnie było widać maltretowanie:( A matki są różne, jedne pełne poświęcenia a inne egoistyczne. Ciekawa jestem tej powieści:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawa jestem Gosiu Twojej opinii o książce, polecam Ci ją. Ja uwielbiam polskie pisarki, debiuty to już w ogóle :) Świetna lektura.
      W powieści widać idealnie to co napisałaś o matkach... mając swoją pociechę nie rozumiem tych egoistycznych zachowań

      Usuń
  3. Książkę czytałam i również podzielam Twoje zdanie odnośnie tego, że to bardzo dobry debiut. Co prawda drażniło mnie kilka faktów np. długie wojaże bohaterki, podczas gdy jej mała córka zostawała pod opieką innych. Niemniej w ogólnym rozrachunku jestem zadowolona z tej lektury i chętnie poznam jej drugi tom.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Drażniło nas to samo :) Ale widać taki pomysł miała autorka i miało to drażnić. Może to niektórym czytelnikom uświadomi, to co my zauważyłyśmy i nie zostawią dzieci na tak długo. Też czekam na ciąg dalszy - jak dla mnie extra to była lektura

      Usuń
  4. Zaintrygowałaś mnie ta książką - muszę ja przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka normalnie wywoływała u mnie potężne emocje, byłam mega ciekawa ciągu dalszego. Najchętniej to przeczytałabym całą od razu, ale ciut za gruba na to w mojej sytuacji. A emocje nawet skrajne miałam, ja jestem za!

      Usuń
  5. Kolejna pozytywna recenzja tej książki - mam na nią coraz większą ochotę, skoro polecasz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obiema łapkami się podpisuję pod tą książką, dla mnie bomba!

      Usuń
  6. Wczoraj zakończyłam swoją przygodę z tą lekturą. Na razie nic nie zdradzę :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ewelinko, bardzo dobra recenzja!
    Widać, że przemyślałaś jej treść i oprócz subiektywnych odczuć obiektywnie wskazałaś jej plusy i minusy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :)
      Tak właśnie zawsze staram się pisać o książkach - i plusy i minusy

      Usuń
  8. Tematyka bardzo trudna, ale bardzo wpasowująca się w mój gust czytelniczy. Postaram się dorwać gdzieś tę książkę, bo jest tego warta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spodoba Ci się :) Mimo, że chwilami będzie miała ochotę wyrzucić ją oknem...

      Usuń

Przeczytałaś/-łeś to co napisałam, napisz co o tym myślisz, będzie mi miło :)

Zastrzegam sobie prawo do usuwania komentarzy anonimowych, obraźliwych i spamu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...